عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ناپایداری بازار خودرو انتقاد کرد و تأکید نمود که قیمتگذاری دستوری در شرایط کنونی مناسب نیست و نیاز به تجدیدنظر دارد.
به گزارش بنکر (Banker)،حجتالاسلام والمسلمین سید جواد حسینیکیا با اشاره به عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو، خواستار لغو قیمتگذاری دستوری شد.
وی بیان کرد که این شیوه تنها زمانی قابلاجراست که بازار در وضعیت متعادل قرار داشته باشد، اما در شرایط فعلی، باید اجرای این روش متوقف شود و خودروسازان توانایی فروش محصولات خود با قیمت تمامشده و حاشیه سود منطقی را داشته باشند. او همچنین پیشنهاد داد که افزایش قیمتها بهصورت تدریجی و پلکانی انجام شود تا از زیان جلوگیری گردد.
وی افزود که حذف واسطهها و کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار میتواند به نفع مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باشد.
راهکار پیشنهادی برای خروج خودروسازان از زیان انباشته
در راستای این موضوع، حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، اظهار داشت که قیمتگذاری دستوری باعث انباشت زیان در شرکتهای ایرانخودرو و سایپا به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده است.
او همچنین خاطرنشان کرد که نابسامانیهای ایجاد شده در این صنعت نتیجه تدابیر نادرست در سیاستگذاری و نیز کاهش تولید و عرضه به ضرر مصرفکنندگان و دولت بوده و این موضوع منجر به افت کیفیت خودروها و افزایش دلالی در بازار شده است.
کریمی سنجری بر اهمیت تحول بنیادی در صنعت خودروی ایران تأکید کرده و حذف قیمتگذاری دستوری و جذب سرمایهگذاری خارجی را از الزامات دانست.
این کارشناس معتقد است که خودروسازان خارجی با داشتن سرمایه پایدار و دانش فنی، میتوانند تولید با کیفیت و صادرات را تقویت کنند و تحت چنین شرایطی، صنعت خودرو به توسعه واقعی و رقابتپذیری در بازارهای جهانی دست خواهد یافت.