ثبت برند و ثبت شرکت اقداماتی برای رسمیت دادن به کسبوکارها هستند. برند یا علامت تجاری بهمثابه هویت یک کسبوکار محسوب میشود و مزایای زیادی برای شرکتها و تاجران دارد؛ ازجمله میتوان به جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان، امنیت کسبوکار، امکان شرکت در مناقصههای دولتی، دریافت تسهیلات از مؤسسات مالی و … اشاره کرد.
در این مطلب راجعبه شرایط، مدارک لازم و مراحل ثبت شرکت و برند آشنا صحبت کردهایم.
مراحل ثبت شرکت
کسبوکارها برای اینکه به رسمیت شناخته شوند، باید به شکل قانونی به ثبت برسند. بهطور پیشفرض مراحلی که برای به ثبت رساندن شرکتها باید طی شود، به شرح زیر است:
- انتخاب نوع شرکت و زمینه فعالیت آن (این مرحله را با توجه به اهداف کاری و نیازهای آینده خود انتخاب نمایید.)
- تهیه مدارک از قبیل کپی کارت ملی و شناسنامه، سوءپیشینه و …
- انتخاب نام شرکت (توجه داشته باشید که این مرحله با نام برند تفاوت دارد و حتی برای ثبت برند نیز با سازمان جداگانهای مراجعه کنید.)
- تنظیم مدارک شرکت: بهتر است در این مرحله با یک کارشناس ثبت شرکت مشورت کنید تا هیچگونه اشتباهی رخ ندهد. هرگونه اشتباه در تنظیم مدارک، منجر به رد درخواست ثبت و هدررفتن هزینه میشود.
- امضاء مدارک ثبتی توسط مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره در 2 سری
- ارسال مدارک به اداره ثبت جهت بررسی
- دریافت آگهی ثبت
توجه داشته باشید که برای به ثبت رساندن شرکتتان، طی کردن این چند مرحله لازم و کافی بوده و نیازی به مراجعه مداوم به اداره مربوطه نخواهد بود. تأسیس شرکت و ثبت آن مزایای زیادی را بهدنبال دارد؛ ازجمله میتوان به ارتباطات بینالمللی و ورود به عرصه خارجی اشاره کرد. همچنین امکان دریافت تسهیلات و وامهای کلان از بانکها فقط برای چنین کسبوکارهایی میسر است.
مراحل و راهنمای ثبت برند
برند، مارک، علامت تجاری، نمانام و بسیاری نامهای دیگر به معنی طرح یا نمادی هستند که محصولات و یا خدمات خاصی را معرفی میکند، بهصورتیکه از سایر محصولات و خدمات دیگر متمایز شود. مهمترین مزیت ثبت برند، جلوگیری از کپیبرداری و سوءاستفاده از سرقت مالکیت معنوی آن است. صاحبان کسبوکارها با این کار حق مالکیت نام تجاری را بهصورت قانونی از آن خود کرده و میتوانند با خیال راحت به گسترش کسبوکارشان بپردازند. در ادامه شرایط، مدارک و مراحل ثبتنام تجاری یا همان برند را توضیح میدهیم:
شرایط
ثبتنام تجاری یا برند یکی از بهترین اقدامات جهت رشد کسبوکارها محسوب میشود. ثبت کردن برند شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. در ماده 32 قوانین مربوط به برند و ثبت آن، به تمام موانعی که منجر به عدمتأیید نامها و علامتهای تجاری متقاضیان میشود، اشاره گردیده است. برای مثال، منافات با موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه، گمراه کردن در مورد مبدأ جغرافیایی کالا یا خدمات، تقلید از نشانهای مملکتی، ترجمه از نام تجاری دیگر و … منجر به رد برند و عدم ثبت آن میشود.
مدارک ثبت برند
برای ثبتنام تجاری نیز همانند شرکت، به تهیه و ارائه مدارک نیاز خواهد بود. در لیست زیر مدارک لازم برای این کار را ذکر کردهایم:
- کپی مدارک شخص حقیقی شامل کپی کارت ملی، شناسنامه، کارت بازرگانی (درصورت استفاده از حرف لاتین)، کارت تجاری و سایر گواهیهای فعالیت که توسط نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده باشد.
- کپی مدارک اشخاص حقوقی شامل مدارک شناسایی، کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات، کپی مجوز فعالیت، کارت بازرگانی درصورت استفاده از حروف لاتین و کپی مجوزهای فعالیت شامل پروانه ساخت، جواز تأسیس، جواز کسب، کارت بازرگانی و سایر گواهیهای فعالیت صادره از نهادهای دولتی.
- کپی مجوزهای موردنیاز ازجمله پروانه بهرهبرداری، مجوز تأسیس، جواز کسب و تجارت یا پروانه ساخت
- اسناد لازم برای ثابت کردن هویت مالک حقیقی برند و سهامداران حقوقی
- تصویری از برند طراحی شده
- رسید واریزی
- پرداخت هزینه حق ثبت لوگو و برند و ارائه رسید واریز آن به اداره مالکیت معنوی
مراحل ثبت نام تجاری
تهیه مدارک بهعنوان بخش مهمی از ثبتنام تجاری در نظر گرفته میشود، اما اینکه بتوانید مراحل را بهصورت منظم و اصولی پیش ببرید، در زمان و انرژی خود صرفهجویی کردهاید. در این بخش از راهنمای ثبت برند، مراحل این کار را بیان کردهایم:
- انتخاب نام و استعلام برند (نام و طرح برند باید اصیل و قابل ثبت باشد.)
- ثبت اظهارنامه که بهدلیل زمانبر بودن بهتر است توسط کارشناسان و وکلا انجام شود.
- تشکیل پرونده فیزیکی شامل تهیه و ارائه مدارک شخص حقیقی و حقوقی
- پرداخت هزینه روزنامه رسمی
- تأیید پرونده و انتشار مجدد روزنامه
همانطوریکه مشاهده کردید، ثبتنام تجاری در چند مرحله کوتاه انجام میشود، اما هرکدام از این مراحل زمانبر است؛ پس اگر وقت کافی ندارید، حتماً از کمک و مشاوره کارشناسان مرتبط بهره بگیرید. بهطورمعمول، مؤسسات مربوطه، در تمامی مراحل از استعلام برند، طراحی لوگو تا ثبت و انتشار در روزنامه متقاضیان شمار را راهنمایی و یاری میکنند.
مدت زمان اعتبار برند ثبت شده
ثبت برند دارای تاریخ انقضا است و به مدت 10 سال اعتبار دارد. پس از پایان این مدت، مالک 6 ماه فرصت دارد که نسبت به تمدید آن اقدام کند؛ اگر مالک در این مدت اقدامی نکند، برند او به نام هر متقاضی دیگری که مراحل قانونی را طی کند، ثبت خواهد شد. درصورتیکه میخواهید برندی با قدمت طولانی داشته باشید، پس از پایان اعتبار در مدت زمان مقرر، هزینه را پرداخت کرده و برای دهها سال، حق برند خود را حفظ کنید.
مراحلی که برای ثبت نام تجاری و شرکت باید طی کنید
ثبت علامت تجاری پس از تأسیس و به ثبت رساندن شرکت، یکی از اقدامات مهم برای رسمی شدن کسبوکار و رشد آن است. این دو پروسه از هم جدا هستند و برای ثبت آنها باید به نهادهای جداگانهای مراجعه نمایید. در هر دو مورد، باید نامی مناسب انتخاب کنید و مدارک موردنیاز را نیز تهیه و به سامانه مربوطه ارائه دهید. مراحل ثبت برند و شرکت باید با دقت انجام شود؛ زیرا بروز اشتباه منجر به اتلاف هزینه و زمان خواهد شد. مشاوره با کارشناسان امور ثبت، راهکاری عالی برای سرعت انجام کارها و مدیریت زمان و هزینهها خواهد بود.
منبع : https://elisabt.ir/