آنگونه که برآوردها نشان میدهد تازهترین طرح فروش خودرو با اعداد عجیبی همراه است.
به گزارش بنکر (Banker)، در این طرح، هر خودرو به طور متوسط ۲۵۰میلیون تومان زیر قیمت بازار عرضه میشود.
با توجه به فروش ۱۲۰هزار دستگاه، میتوان برآورد کرد چیزی قریب به ۳۰هزار میلیارد تومان رانت در قرعهکشی این دوره ایرانخودرو نهفته است.
ایرانخودرو به عنوان شرکتی به شدت زیانده و در آستانه ورشکستگی سال گذشته با زیان ۲۹هزار میلیارد تومانی مواجه شد تا مجموع زیان انباشته این شرکت به ۱۲۰هزار میلیارد تومان برسد.
یعنی رانت یک دوره فروش ایرانخودرو میتوانست کل زیان یک سالش را پوشش دهد و رانت حاصل از فروش ۵۰۰هزار دستگاه تولید سالانه میتواند کل زیان انباشته این شرکت را جبران کند.
دیگر نکته جالب اینکه کل حقوق و دستمزدی که این شرکت در سال گذشته پرداخت کرده است حدود ۴هزار میلیارد تومان بوده است.
یعنی رانت یک دوره فروش با قرعهکشی 7/5برابر دستمزد پرداختی شرکت است.
به عبارتی دیگر ایرانخودرو در دلالپروری 7/5بار قویتر از اشتغالزایی عمل کرده است.
با توجه به تسهیلاتی که بانکها برای ثبتنام خودرو پرداخت میکنند، اگر خالص پرداختی هر شرکتکننده را حدود ۱۸۰میلیون تومان در نظر بگیریم میتوان گفت که قریب به ۴۵۰هزار میلیارد تومان پول برای لاتاری خودرو بلوکه شده است.
این برابر با ۷درصد نقدینگی کل کشور است.
نکته عجیب دیگر اینکه ارزش کل شرکت ایرانخودرو ۷۰هزار میلیارد تومان است.
ولی حالا برای خرید ۱۲۰هزار دستگاه از تولیدات این شرکت، بیش از 6برابر ارزش کل آن پول در صف قرار گرفته است.
در قیاس با خودروسازان مطرح جهانی هم میتوان گفت ارزش پول بلوکه شده برابر با ارزش کل شرکت ولوو است.
شرکتی که محصولاتش معمولا بالاترین استانداردهای ایمنی در دنیا را دارند و به کیفیت بالا شهره هستند.
به عبارتی با این پول میتوان شرکتی مانند ولوو را ساخت و با تولید سالانه ۷۰۰هزار دستگاه خودرو هم نیاز داخلی را برآورد کرد و هم خودروهایی با بالاترین کیفیت به بازارهای جهانی ارائه کرد.