در سالهای اخیر، علاوه بر رشد کاربرد نقره در صنعت و انرژیهای تجدیدپذیر، سرمایهگذاری در این فلز به عنوان یک گزینه پوشش ریسک در زمانهای ناپایداری اقتصادی و تورم بالا جذابیت بیشتری پیدا کرده است.
به گزارش بنکر (Banker)، به دنبال افزایش تقاضا به واسطه کاربردهای متعدد، قیمت نقره نیز رو به افزایش بوده و از دسامبر سال گذشته، فعالان این بازار بازده ۲۹.۳۳ درصدی را تجربه کردهاند. بر اساس پیشبینیهای کارشناسان، اگر روند اشتغال و تولید در صنایع مختلف ادامه یابد، انتظار میرود که قیمت این فلز نیز به روند افزایشی خود ادامه دهد.
تحولات حاصل از عرضه گواهی سپرده نقره در بورس کالا و تأثیرات آن بر بازار سنتی نقره، موجب شده که گزارشی از وضعیت مبادلات و شفافیت قیمت و عیار و نقدشوندگی این فلز در یکی از پاساژهای نقرهفروشی تهران تهیه شود. در این بررسی، پاساژ مورد نظر شامل ۱۷ مغازه نقرهفروشی است که تنها ۲ مغازه آن مجوز نقرهفروشی از اتحادیه طلا و جواهرات را دارند و مابقی دارای مجوز خرازی هستند. لذا، تنها فاکتورهای صادره از دو مغازه دارای مجوز از اتحادیه، به عنوان مبنای رسمی تلقی میشوند.
دو عامل کلیدی مؤثر بر قیمت نقره
قیمت زیورآلات نقره در این پاساژ متغیر است و کیفیت و اجرت ساخت دو عامل کلیدی مؤثر بر قیمتها به شمار میروند. زیورآلات نقره ایرانی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر گرم، نقره ترکیهای بین ۱۸۰ تا ۲۶۰ هزار تومان و نقره ایتالیایی بین ۲۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شدهاند.
علاوه بر این، برخی مغازهها تفاوت قیمت زیورآلات نقره را ناشی از متغیر آبکاری میدانند. به این ترتیب، تفاوت قیمتی میان نقرههای داخلی و خارجی به دلیل آبکاری شدن یا نشدن آنها، از ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.
بهطور کلی، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از قیمت زیورآلات نقره به دلیل هزینه اجرت ساخت آنها میباشد و هزینه آبکاری در نقره و طلا مشابه است. زیورآلات معمولاً برای مصارف خانگی خریداری میشوند و بهعنوان سرمایهگذاری محسوب نمیشوند.
ساچمه و شمش نقره
مشاهدات انجامشده در بازار نقره نشان میدهد که با افزایش تقاضا برای نقره در تولیدات صنعتی و استفاده از این فلز در صنایع مختلف، درخواست برای ساچمه و شمش نقره نیز افزایش یافته است. بهویژه در سال جاری، تقاضا برای خرید ساچمه و شمش نقره به دلیل سرمایهگذاری رونق بیشتری پیدا کرده است.
طبق گفته یکی از فروشندگان این حوزه، با وجود اینکه عیار شمشهای نقره بر روی آنها حک شده، تنها با انجام ریگیری یا عیارسنجی میتوان به عیار واقعی آنها پی برد و در برخی موارد، عیار حک شده بین شمشها و عیار واقعی تطابق ندارد.
نقره کالایی برای سرمایهگذاری
این گزارش همچنین نشان میدهد که ساچمه نقره نیز یکی از کالاهایی است که مردم به منظور سرمایهگذاری خریداری میکنند. تعداد مغازههایی که در این بازار، ساچمه نقره عرضه میکنند، نسبتاً محدود است. برخی فروشندگان ساچمه اظهار کردند که این کالا، همانند شمش طلا، به قیمت روز فروخته میشود و در زمان خرید، با ۷ درصد کاهش نسبت به قیمت روز، خریداری میشود.
در بازار نقره پایتخت، بین فروشندگان ساچمه و شمش توافقی بر سر اینکه کدامیک برای سرمایهگذاری مناسبتر است وجود ندارد. برخی فعالان این بازار سنتی بر این باورند که به دلیل عدم مشمول شدن مالیات بر ساچمه نقره، این گزینهای مناسبتر برای سرمایهگذاری است.
چالشها: عیار و شفافیت قیمت
یکی از چالشهای اساسی در این بازار، فقدان شفافیت در عیار نقره است. هرچند عیار زیورآلات مشخص است، اما قیمت آنها بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در نوسان است؛ بنابراین مشتریان بهسختی میتوانند کیفیت واقعی محصول مورد نظر خود را تشخیص دهند. این مسأله میتواند نگرانیهایی برای خریداران به همراه داشته باشد، زیرا کیفیت نقره بهطور مستقیم بر قیمت و ارزش آن تأثیر دارد.
کاشکی زودتر صندوق سرمایه گذاری بر اساس نقره هم ب بورس بیاد