به گزارش بنکر (Banker)، شناسه استعلام باید بدون هیچگونه کاراکتر اضافی برای این سامانه پیامکی ارسال شود.
این وضعیت ها در قالب 5 رنگ زیر استعلام می گردند:
پاسخ به استعلام چک صیادی، ظرف مدت ۱۵ دقیقه و بهصورت پیامکی ارسال میشود. اما اگر به هر دلیلی تا ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشد، نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» اعلام خواهد شد و افراد باید مجدداً برای دریافت استعلام اقدام کنند.
استعلام چکها از طریق پیامک هزینهای ۳۵۰ تومانی برای ارسال کننده پیام به همراه دارد. استعلام رایگان چک صیادی نیز امکانپذیر است و افراد از طریق تارنمای بانک مرکزی میتوانند شناسه ۱۶ رقمی مندرج در چکهای صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و نسبت به اعتبارسنجی چک به صورت رایگان اقدام کنند.
ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد:
اینترنتبانک و برنامک موبایلی بانک
امکان دسترسی به ابزار فوق را کاربر میبایست از بانک خود درخواست کند. کاربر میتواند فرآیندهای ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد را از طریق ابزار یاد شده صورت دهد.
لازم به ذکر است، امکان ثبت چک صرفاً از طریق بانک صادرکننده آن دسته چک امکانپذیر میباشد. این در حالی است که سایر فرآیندها از قبیل تایید و یا انتقال چک هر یک از بانکها توسط ابزار فوق امکانپذیر بوده و نیازی به یکسان بودن بانک کاربر با بانک صادرکننده آن چک (که لزوما متعلق به آن شخص نیست) نمیباشد.
برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت
با توجه به در دسترسبودن برنامکهای حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت چک (متعلق به هر یک از بانکها)، تایید چک (چکی که کاربر به عنوان ذینفع قصد دریافت آن را دارد و نیاز است تا پیش از دریافت فیزیک چک، مندرجات آن را استعلام کرده و با فیزیک چک تطبیق دهد) و همچنین انتقال چک، توسط برنامکهای یاد شده ارائه میشوند. لازم به ذکر است، نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب بانک، برای دسترسی به برنامکهای یاد شده وجود نداشته و افراد میتوانند برنامکهای فوق را دانلود و استفاده کنند.
همچنین خاطر نشان میسازد، برنامکهای حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حسابهای انفرادی را دارا میباشند. مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت، تایید یا انتقال چک صرفا باید از طریق تلفنهمراهی که سیمکارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود. (مجموعه برنامکهای قابل استفاده در این حوزه از طریق وبسایت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی www.shaparak.ir قابل دریافت و نصب میباشد).
مراجعه به شعب بانکهای عامل
تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارائه خدمات سامانه صیاد را دارا میباشند و قادر هستند برای آن دسته از مشتریانی که امکان دسترسی به ابزار غیرحضوری را ندارند، اقدامهای لازم را از جانب آنان صورت دهند.
لازم به ذکر است، به منظور ثبت چک، شخص صادرکننده صرفاً میتواند به بانک صادرکننده دسته چک خود مراجعه کرده و در زمان تایید دریافت چک نیز شخص تاییدکننده(ذینفع) میتواند صرفاً به بانک خود (بانکی که در آن دارای حساب فعال میباشد) مراجعه کند و فرآیند تایید از سوی شخص و توسط بانک صورت گیرد.
ضرورت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد
چگونگی مهاجرت و تغییر رفتار و ذائقه مردم در استفاده از چک الکترونیک بسیار حایز اهمیت است و مستلزم تدبیر و برنامهریزی، تدریجی عمل کردن و همراهی رسانهها و مردم برای فرهنگسازی است.
در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راهاندازی چک الکترونیک میشود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چکهای فیزیکی است.
ساماندهی چک از بانک مرکزی آغاز شده است و بانک مرکزی ساماندهی چک را با تاسیس و راهاندازی سامانههای چکاوک (1396) و صیاد (1397) پیش از تصویب قانون جدید چک در سال 1397 آغاز کرده بود.
چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی نخواهد شد. به عبارت دیگر، چک کاغذی هنوز در گردش خواهد ماند.
روال کار با چک الکترونیک به نحوی خواهد بود که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانکها صادر میشود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی میتوانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود میتواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.
چک الکترونیک بدون امضای الکترونیک اجرایی نمیشود و بنابراین عدم فراگیری امضای الکترونیک میان عموم مردم اصلیترین مشکلات ما در راهاندازی چک الکترونیک به شمار میرود.
چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.
تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند ملزم هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند.
دریافت کننده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند.
عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد.
علاوه بر درگاههای بانکی، کانالهای ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشنهای پرداخت را نیز مدنظر قرار دادهایم تا تعاملات مردم با این سامانه تسهیل شود.