به گزارش خبرنگار بنکر (Banker)، بانک ایران زمین، به منظور ارزش آفرینی هرچه بیشتر برای مشتریان و همچنین ارائه خدمات نوین و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته به مشتریان، اقدام به راه اندازی صندوق امانات با مجهزترین و ایمن ترین امکانات الکترونیکی نموده است. مشتریان بانک می توانند اسناد، اوراق و اشیاء ارزشمند خود را که نگهداری آنها در خارج از بانک به خاطر خطرات احتمالی از قبیل:حریق، سرقت و … مواجه میباشد، در این صندوقها نگهداری نمایند.
صندوق امانات، محل مطمئنی برای حفظ اسناد و اشیای گرانقیمت و مجهز به سیستمهای ایمنی ضد حریق و ضد سرقت، که مشتریان بانک ایران زمین میتوانند برای نگهداری از اشیاء قیمتی یا اوراق مهم خود آن را از بانک اجاره کنند.
البته شرط آن است که این اشیا به امانت گذاشته شده، غیرقانونی (اسلحههای سرد و گرم، مهمات، مواد مخدر و مواردی شبیه به این) و غیرمتعارف (مواد فسادپذیر، شکلها و حجمهای عجیب و…) نباشد و بشود آن را در صندوق امانات بانک به امانت گذاشت.
شرایط صندوق امانات ارائه شده توسط بانکها
هر یک از بانکها شرایط خاص خود را برای اجاره دادن صندوق امانات دارند. از ابعاد صندوقها گرفته تا نرخ اجاره و ودیعه صندوق امانات در بانکها. همچنین تعداد شعبی که امکان ارائه صندوق امانات به مشتریان را دارند، دیگر نکته مهمی است که در این مورد باید به آن توجه کنید.
شرایط واگذاری صندوق امانات بانک ایران زمین چیست؟
هر شخص حقیقی یا حقوقی اگر در بانک ایران زمین حساب داشته باشد، میتواند از خدمات صندوقهای اجارهای امانات استفاده کند. در ضمن اجاره این صندوقها کاملاً شخصی و اسمی بوده و غیرقابل انتقال به دیگران است. یعنی فقط شخص اجارهکننده میتواند از آن استفاده کند. در صورتیکه مشتری بخواهد امکان باز کردن صندوق، گذاشتن و برداشتن اشیا و اسناد و… را به کسی بدهد، باید وکالت رسمی ارائه و سطح دسترسی فرد را هم مشخص کند. بانک هم برای احراز اعتبار وکیل و امنیت بیشتر مشتریان، از دفترخانه اسناد رسمی و همینطور سامانه ثبتاحوال استعلام میکند و سپس اجازه دسترسی به فرد معرفیشده میدهد.
در تمام ساعات اداری روز، مشتری امکان دسترسی به صندوق امانات دارد و البته به همین دلیل، محتویات صندوق هم قابل تغییر است و در نتیجه بانک مسئولیتی در قبال محتوای صندوق ندارد و نمیتواند آن را بیمه کند.
صندوق امانات ایران زمین چقدر امن است؟
صندوق امانات بانک ایران زمین با مجهزترین و بهروزترین سیستمهای امنیتی الکترونیکی رصد میشود. ضد آتشسوزی و زلزله است و برابر حوادث طبیعی و سرقت، ایمن است.
صندوق اجارهای ابعاد مختلفی دارد (کوچک، متوسط و بزرگ) و هر کدامشان به دو قفل مجهز است؛ یک قفل در اختیار مشتری است و قفل دیگر در دست بانک است. صندوق تنها در صورتی باز میشود که هر دو کلید همزمان با هم صندوق را باز کنند. در غیر اینصورت هیچکس نمیتوان این صندوق امانات را باز کند.
در صورتیکه کلید مشتری به هر دلیلی مفقود شود، مشتری باید بلافاصله بانک را در جریان قرار دهد و سپس با حضور در محل صندوق، قفل تغییر میکند. البته مشتری باید مبلغی بابت بهای کلید و هزینه این تغییر پرداخت کند. در صورتیکه بانک ناچار به شکستن قفل صندوق شود، مشتری باید هزینههای مربوط به این عمل را مطابق تعرفههای مشخص شده پرداخت کند.
مدت اجاره و تعرفه صندوق امانات چقدر است؟
صندوق امانات بانک ایران زمین یک ساله اجاره داده میشوند. طبیعتا این مدت اجاره، برای سالهای بعد هم با موافقت بانک قابل تجدید است و در صورتیکه زمان پایان قرارداد، مشتری برای گرفتن اماناتش مراجعه نکند، باید اجاره صندوق را مطابق تعرفه سالانه پرداخت کند.
در صورتی که به هر دلیلی مشتری اجاره بها را پرداخت نکند، بانک این مبلغ را از حساب مشتری برداشت میکند. اما در حالتی که این مبلغ در حساب مشتری موجود نباشد، این مبالغ جزو بدهکاریهای مشتری به بانک محسوب میشود و در صورت تامین مبلغ امکان دسترسی به صندوق امانات بانک ایران زمین فراهم میشود. مشخص است که مبلغ ودیعه، بعد از پایان مدت اجاره و تحویل دادن کلید صندوق امانات و در صورتیکه مشتری بدهی خاصی به بانک ایرانزمین نداشته باشد، به مشتری پس داده میشود.
مدارک لازم برای اجاره صندوق امانات بانک ایران زمین
برای اجاره صندوق امانات بانک ایران زمین ابتدا باید برگه درخواست اجاره صندوق (تقاضای کتبی مشتری) پر شود. اطلاعاتی شامل مشخصات کامل، شغل، نشانی و شماره تلفن متقاضی لازم است و شناسنامه و کارت ملی هم باید همراهتان باشد. امضای قرارداد صندوقهای اجارهای شامل مادهها و تبصرهها. ارائه نمونه امضا و ارائه عکس. البته اینها شرایط برای اشخاص حقیقی است و شرایط عقد قرارداد با شخص حقوقی اندکی متفاوت است و نیاز به رونوشت اساسنامه و آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور دارد.
اگر صاحب صندوق فوت شود چه اتفاقی میافتد؟
بدیهی است که تنها صاحب صندوق و وکیل او میتوانند دسترسی به صندوق داشته باشند، اما اگر صاحب صندوق فوت کند وارث او باید مراحل انحصار وراثت را طی کرده و سپس به بانک مراجعه کند و با تنظیم صورتجلسههای مربوط محتویات صندوق را دریافت کند. این مراحل البته کمی زمانبر هستند.
تدابیر امنیتی صندوق امانت
از جمله تدابیر امنیتی که بانکها برای صندوق امانتشان در نظر گرفتهاند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– درب ورودی سالن صندوق امانات مجهز به سیستم کارتخوان است و از طریق سیستم رایانهای نیز قابل نظارت و کنترل میباشد.
– هر صندوق امانت بانک دارای قفل اختصاصی است. قفل هر صندوق دو کلید مخصوص دارد، که هر دو کلید در زمان واگذاری صندوق به دارنده صندوق تحویل میشود.
- صندوقهای امانت بانک در سالنی مخصوص و در محل امنی قرار داد که با بستن درب محوطه محوطه خزانه، دسترسی به آنها مقدور نیست و هنگام مراجعه دارنده صندوق، درب ورودی محوطه خزانه باز و پس از ورود و یا خاتمه کار مجددا بسته میشود.
– دو کلید نزد دارنده صندوق میباشد وچنانچه یکی از دو کلید مفقود شود، دارنده صندوق میبایست بانک را سریعا آگاه سازد تا بلافاصله اقدامات لازم انجام شود.
– چنانچه در نتیجه عدم مراقبت دارنده صندوق، هر دو کلید صندوق واگذار شده مفقود شود و بانک ناچار به شکستن قفل صندوق گردد، دارنده صندوق میبایست خسارت شکستن و تعویض قفل و بهای کلید و تعمیر صندوق را به میزانی که از طرف بانک تعیین میشود، بپردازد.
به تازگی نیز برخی بانکها به واگذاری صندوق امانات الکترونیکی در شعب خود اقدام نمودهاند.