به گزارش بنکر (Banker)، یک انتخاب جسورانه و البته پرریسک که هرگونه خطای محاسباتی و یا نظارت ضعیف در اعمال مدیریت ریسک، میتواند به پاشنه آشیل جدی تبدیل شود؛ اما دستکم تجربه ۲ سال گذشته بیمه سامان نشان میدهد که نرخ پیشبینی شده در قالب طرحهای بیمه درمان انفرادی، منطقی و محاسبه شده است و افزون بر اینکه یک توزیع ریسک را در سبد خود لحاظ کرده است.
کارنامه سامانیها در پاییز ۹۹
حق بیمه تولید شده شرکت بیمه سامان در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته با رشدی ۱۶ درصدی بالغ بر ۱۵۹ میلیارد تومان برآورد شده در حالی که میزان خسارت پرداخت شده در این بازه زمانی ۶ درصد کمتر شده و کل خسارت پرداخت شده در آخرین ماه فصل پاییز ۱۳۹۹ توسط شرکت بیمه سامان ۵۴ میلیارد تومان بوده است.
در ۹ ماه نخست امسال اما بیمه سامان بالغ بر ۱۱۴۸ میلیارد تومان فروش بیمه نامه داشته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد رشد را نشان میدهد و میزان خسارت پرداخت شده هم ۴۵۷ میلیارد تومان بوده که رشدی معادل ۱۱ درصد را تایید میکند. نتیجه اینکه نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی بیمه سامان در پایان پاییز امسال ۴۰ درصد بوده یعنی ۵ واحد درصد بهبود نسبت به پاییز سال گذشته.
سبدی برای سامان!
از مجموع فروش بیمه سامان در ۹ ماه نخست امسال ۳۹ درصد ناشی از فروش بیمههای زندگی و ۲۶ درصد هم سهم بیمههای درمان و حوادث بوده که به این ترتیب سهم بیمه اشخاص از کل پرتفوی ۹ ماهه بیمه سامان ۶۵ درصد ارزیابی میشود. سهم بیمه خودرو هم در مجموع ۱۴ درصد شامل ۱۰ درصد ثالث و ۴ درصد بدنه خودرو و سهم بیمه مهندسی، مسئولیت، کشتی، هواپیما و انرژی هم ۱۳ درصد بوده و باقیمانده فروش این شرکت هم به رشتههای باربری و آتشسوزی اختصاص دارد.
این گزارش نشان میدهد که از کل خسارت پرداخت شده توسط بیمه سامان در پایان آذرماه امسال، ۵۷ درصد به رشته بیمه درمان و حوادث، ۲۳ درصد زندگی و ۱۲ درصد بیمه خودرو بوده است. نکته اینکه سهم ۲ رشته بیمه درمان و شخص ثالث از کل فروش بیمه سامان ۳۶ درصد و از خسارتها ۶۴ درصد است.
به نظر میرسد یکی از راهبردهای بیمه سامان اتکای حداقلی به رشته بیمه شخص ثالث، حضور هوشمندانه در بیمههای درمان با تکیه بر بیمههای انفرادی و البته استمرار در فروش بیشتر بیمههای زندگی است.