به گزارش بنکر (Banker)، آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد، در مهرماه سالجاری از کل مبلغ تراکنشها که ۴۸۴ هزار میلیارد تومان بوده، حدود ۹۵۷ میلیارد تومان آن از طریق تراکنشهای موبایلی، ۴۳۳ هزار میلیارد تومان آن از طریق تراکنشهای پایانه فروش و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تراکنشهای اینترنتی ثبت شده است. بنابراین بیش از ۹۰ درصد تراکنشهای شاپرک در مهرماه، از طریق پایانههای فروش بوده است. آمارها نشان میدهد تراکنشهای موبایلی انجام شده برای پرداخت قبض و خرید شارژ بوده است. علاوهبراین، در پایانههای فروش نیز ۹۹ درصد تراکنشها برای خرید و یک درصد کل مبلغ که حدود ۴۸۷ میلیارد تومان بوده برای خرید قبض و خرید شارژ بوده است.
در خریدهای اینترنتی نیز حدود ۷/ ۴۴ هزار میلیارد تومان به خرید و ۵۰۳ میلیارد تومان آن به خرید قبض و خرید شارژ اختصاص داشته است. در شرایط کرونایی که در بیشتر کشورهای دنیا مردم به سمت خریدهای اینترنتی تمایل پیدا کردهاند، بررسیها نشان میدهد در مهرماه سالجاری مبلغ تراکنشهای خرید اینترنتی به نسبت مهرماه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. از نظر تعداد تراکنشهای خرید از پایانههای اینترنتی نیز در مدت مشابه حدود ۱۲ درصد افزایش ثبت شده است.
از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی نیز نشان میدهد اسکناس و مسکوک در دست مردم در مدت شش ماه نخست سالجاری حدود ۲ درصد کاهش داشته است. در نتیجه میتوان گفت اگرچه در کشور ما همچنان استفاده از دستگاههای پوز برای خرید کالا کاربرد بیشتری دارد، اما بهنظر میرسد شیوع ویروس کرونا در این مدت یکی از عوامل استفاده بیشتر از خریدهای اینترنتی و عدم استفاده از پول کاغذی بوده است. البته نگاهی به روند ماهانه خریدهای اینترنتی نشان میدهد از ابتدای سال روند خریدها بسیار پرنوسان بوده است بهطوری که در فروردینماه مبلغ تراکنشهای اینترنتی ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که در اردیبهشتماه تقریبا دو برابر شده است. در خردادماه با کاهش حدود ۲۰هزار میلیارد تومانی به حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده و مجددا در تیرماه با رشد بیش از دو برابری ۱۱۴ هزار میلیارد تومان را تجربه کرده است. اما پس از تیرماه، روند خریدهای اینترنتی از نظر مبلغ نزولی شده تا در شهریورماه به مبلغ ۵/ ۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما این روند در سالهای گذشته کم و بیش صعودی بوده است.