شاید گمان کنید از ابتدا ایرلاین ها به صورت یکپارچه فعالیت می کردند و افراد را با داشتن بلیط های سفر مانند بلیط هواپیما به مقصد می رساندند. در صورتی که این چنین نبود و سالیان نچندان کوتاهی زمان لازم بود تا تمامی شرکت های هواپیمایی معتبر در کنار هم جمع شوند و تشکیل یک پیمان به نام تواقع ستاره را بدهند. در این مطلب قصد داریم به سرگذشت پرماجرای این پیمان بپردازیم و شما را با ایرلاین های معتبری آشنا کنیم که در این عهد شرکت کرده اند. با ما همراه باشید.
دومین پیمان بزرگ جهان
توافق ستاره دومین پیمان بزرگبرای سفرهای هواییدر میان ایرلاین ها شناخته می شود که در 14 می 1997 شکل گرفته و دفتر مرکزی آن در فرانکفورت آلمان واقع شده است. این پیمان تا آوریل 2018 با 728 میلیون مسافر دومین پیمان بزرگ جهانی پس از اسکای تیماز حیث تعداد مسافر یاد می شد. شعاری که این توافق برای خود انتخاب کرده نیز «راهی که زمین پیوند می خورد» می باشد و از 27 عضو تشکیل شده است. در خصوص بزرگی و پهناوری این بستر خوب است بدانید در مجموع ناوگانی متشکل از 4657 هواپیما در آن حضور دارند و تعداد فرودگاه های آن به بیش از 1330 در192 کشور جهان می رسد. شاید سوال کنید که توافق ستاره با این بزرگی چه عملکردی دارد؟
پیمان ستاره یک برنامه حمایتی در دو طرح طلا و نقره دارد و مشوق هایی چون اولویت در سوار شدن به هواپیما را در اختیار مسافران قرار می دهد. در این توافق مانند سایر توافق های بین شرکت های هوایی، ترمینال های فرودگاهی بین اعضا مشترک بوده و بسیاری از هواپیماهای اعضا نیز نشان توافق را بر خود دارند.
سرگذشتی پرماجرا
همانطور که پیشتر اشاره شد در ابتدا توافقی با 5 ایرلاین از سه قاره شکل گرفت. این شرکت ها عبارت بودند از: یونایتد ایرلاینز، اسکاندیناویان ایرلاینز، تای ایرویز، ایر کانادا و لوفتهانزا. توافق در ابتدای شکل گیری خود با نزدیک به 25 میلیون دلار کار خود را آغاز کرده و نشان ستاره را که پنج گوشه آن نشانگر هر یک از اعضای عضو بود، برای خود برگزید. نخستین شعاری که این توافق برای خود انتخاب کرد،«شبکه شرکت های هوایی برای زمین» بود که هدف خود را ایجاد اتحادی بنیان گذاشته بود که مسافران را به تمام شهرهای مهم روی زمین ببرد.
چند ماه بعد با پیوستن شرکت های آنست و ایر نیوزیلند نیز این پیمان قدم به استرالیا و پاسیفیک گذاشت. در واقع با اضافه شدن آنان پیمان حالا می توانست به 720 مقصد در 110 کشور جهان ارائه خدمت کرده و تعداد هواپیماهای ناوگان خود را به 1650 فروند برساند. در 1999 نیز شرکت آل نیپون که دومین ایرلاین بزرگ آسیاست، به این پیمان پیوست.
پیمان ستاره در اوایل سال 2000 میلادی نیز شاهد توسعه و گسترش بود. در این سال ایرلاین های اتریشی مانند آستریان ایرلاینز و خطوط هوایی سنگاپور هم به توافق ستاره ملحق شدند. با اضافه شدن بی ام آی یا بریتیش میدلند و مکزیکن ایرلاینز به این پیمان در اول جولای 2000 تعداد اعضا به 13 نفر رسید. در همین سالستاره نخستین مراکز تجاری سه گانه خود را در لوس آنجلس، فرانکفورت و بانکوک افتتاح کرده و شکل گیری یک تیم مدیریت و هیأت اجرایی را اعلام کرد.
دوران طلاییبرای پیشرفت در خدمات
چندی بعد در اول آوریل 2008 ترکیش ایرلاینز پس از یک پروسه ادغام 15 ماهه که در دسامبر 2006 آغاز شده بود، به پیمان ستاره پیوسته و هفتمین عضو اروپایی و بیستمین عضو این پیمان لقب گرفت. در مجموع با 30 عضو تا سال 2010، پیمان ستاره به 1172 فرودگاه در 181 کشور پرواز می کرد و 21 هزار و 200 پرواز روزانه داشت. این دوران یکی از غنی ترین و پربارترین دوران ها بود و تعداد پروازها به صورت روزافزون افزایش پیدا می کرد. (برگرفته از ویکی پدیا)
از سال 2011 به بعد این توافق چندین عضو بزرگ را به دست آورد و دوران پرجنجالی را تجربه کرد. چرا که آغاز سال با دو پرواز کلیدی آغاز شد و با یک حرکت مهم به سمت آمریکای شمالی خاتمه پیدا کرد. در اروپا اسپان ایر فعالیت خود را متوقف کرد، بی ام آی به بریتیش ایرویز ملحق شد و در آمریکای شمالی هم گروه ایرلاین های کنتیننتال در یونایتد ایرلاینز ادغام شد تا تعداد اعضای پیمان کاهش پیدا کند. در نهایت اعضای این پیمان به یک ثباتی رسید و شرکت های هوایی زیادی در آن ماندگار شدند.
شرح خدمات جذاب سفر برای مشتریان
پیشتر برای شما در مورد برنامه های حمایتی پیمان از اعضا گفتیم. اکنون به خدمات دو طرح طلا و نقره می پردازیم که بر اساس جایگاه مشتری در برنامه مسافران تعیین می شود. این عضویت بر اساس برنامه مسافران همیشگی تک تک ایرلاین ها انتخاب شده و برخی اعضا جایگاهی فراتر از جایگاه طلایی دارند که البته در سراسر توافق به رسمیت شناخته نشده است.طرح نقره ای این پیماندر واقع به مشتریانی اعطا می شود که به سطح پایه و اولیه ای که در برنامه مسافران همیشگی هر ایرلاین عضو تعریف شده رسیده باشند.
مزایای معین شده در این طرح شامل اولویت در رزرو لیست انتظار (لیستی که به شما اجازه می دهد تا در یک لیست قرار گرفته و قبل از رفتن به فرودگاه در انتظار کلاس پروازی خاصی بمانید) و نیز پرواز بدون رزرو قبلی می شوند. برخی شرکت های هوایی همچنین اولویت در چک این فرودگاه، تحویل بار و سوار شدن به هواپیما، حق انتخاب صندلی، اجازه ویژه حمل بار و نپرداختن هزینه برای بار اضافی را هم در این طرح گنجانده اند.
جایگاه طلایی پیمان نیزدر اختیار مشتریانی قرار می گیرد که به سطح بالاتری از برنامه مسافران همیشگی رسیده اند. مزایای این طرح نیز شامل اولویت در رزرو لیست انتظار، پرواز بدون رزرو قبلی، چک این و تحویل بار، میزان بار مجاز تا 20 کیلوگرم و دسترسی به لانژهای فرودگاهی طلایی با استفاده از کارت های پروازی مخصوص اعضا می شود. برخی ایرلاین ها نیز حق انتخاب صندلی و داشتن صندلی تضمینی در پروازهایی که کاملا پر شده را برای مشتریان خود در نظر گرفته اند.
در نهایت شما برای رزرو بلیط هواپیما داخلییا خارجی می توانید از قاصدک24 استفاده کرده و خریدهای خود را به انجام برسانید. همچنین اگر قصد سفر به کیش، مشهد، شیراز تهران یا سایر استان های محبوب ایران را دارید دیگر نباید نگران رزرو هتل باشید. چرا که در قاصدک24 این خدمات نیز ارائه می شود وشما می توانید برای پیدا کردن هتل مناسب به آن مراجعه کرده و با قیمت ها و امکانات مختلفی آشنا شوید. همچنین اگر قصد سفر به خارج از کشور دارید توصیه می کنیم خرید بیمه مسافرتی را فراموش نکنید چرا که بسیاری از کشورها آن را الزامی اعلام کرده اند و برای داشتن سفری امن تر بسیار حائز اهمیت است. لذا برای دریافت تمامی خدمات گفته شده توصیه می کنیم سری به قاصدک24 بزنید.
برای خرید ارزان ترین بلیط هواپیما خارجی اینجارا کلیک کیند.