طبق اخبار منتشر شده،در صورت نداشتن بیمه نامه، کارت سوخت وسایل نقلیهای که بیمه نامه ندارند، بسته خواهد شد.
این امر اهمیت فراوانی دارد، بهخصوص که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از هموطنان به دلیل تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند.
تنها در سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر جان خود را در این سوانح از دست دادند و بالغ بر ۳۹۱ هزار نفر نیز مجروح شدند.
بسیاری از شهروندان نسبت به خرید بیمهنامه اقدام نمیکنند که این امر علاوه بر به خطر انداختن زندگی خود و دیگران، موجب میشود در صورت بروز حادثه نتوانند حداقل جبران خسارت خود را دریافت کنند.
طبق آمار، از ۱۳ میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود ۱۱ میلیون بدون بیمهنامه شخص ثالث هستند.
در این راستا، قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث پیشبینیهایی را در نظر گرفته است.
قانونگذاربه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اجازه داده است تا از صدور و شارژ کارتهای سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه جلوگیری کند.
به گفته مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی، برای اجرای این بند قانونی نیاز به زیرساختهای متناسب است .
لازم است که نهادهای مربوطه از جمله بیمه مرکزی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت همکاری نزدیکتری داشته باشند.
وی همچنین به چالشهای موجود در تبادل اطلاعات بین دستگاههای مختلف اشاره کرد.
قمصریان گفت: بسیاری از نهادها دارای سیستمهای کارآمد هستند، اما عدم اتصال مناسب این سیستمها به یکدیگر مانع از تبادل اطلاعات موثر شده است.
کارتهای سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه معلق خواهد شد
وی درباره قطع سهمیه کارت سوخت افراد بدون بیمهنامه شخص ثالث گفت: طبق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف به جلوگیری از صدور و شارژ کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه است.
اما به نظر میرسد این قانون هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.
قمصریان اشاره کرد که از دو سال پیش این قانون برای وسایل نقلیه نفتوگازسوز اجرا شد.
در حالی که برای وسایل بنزینسوز، اجرای مرحلهبهمرحله آن در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد که با ادامه این روند، کارتهای سوخت بیشتری از وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه معلق خواهد شد.
این اقدام به منظور تنظیم بازار و افزایش رعایت قوانین خواهد بود.
قمصریان در پایان، با تاکید بر اهمیت بیمهنامه برای تمامی وسایل نقلیه، زمان دقیق اجرایی شدن این قانون هنوز مشخص نیست و وابسته به آمادهسازی زیرساختهای فنی و اطلاعاتی دستگاههای مربوط میباشد.