تجربه مشترک کلاه‌هایی که سرمان می‌رود

مژده پورزکی
۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۵/۱۳کد خبر: ۲۵۳۱۹۶
کسی می‌گفت، اگر آمار بگیریم می‌بینیم که هر خانواده‌ ایرانی تجربه‌ای از برداشته شدن کلاهش دارد؛ هر خانواده از یک‌بار تا چندبار! این‌طور می‌شود که بیشتر ما این‌روزها یک جور ناجوری احساس می‌کنیم بار دیگر کلاه‌مان در حال برداشته شدن است؛ نه به اختیار خود و به نشانه احترام! بلکه به جبر و برای خالی کردن جیب‌مان از ته‌مانده ‌پولی که برای خرج خانواده به زحمت کنار گذاشته‌ایم.

به گزارش بنکر (Banker)، بعضی از این کلاهبرداری‌ها بدجوری برای‌مان گران تمام می‌شود. برای نمونه یک واحد آپارتمانی می‌خریم بعد می‌فهمیم این واحد به دو نفر فروخته شده یا پیش‌خرید می‌کنیم و بعد کلید آپارتمانی با کیفیتی بسیار پایین‌تر از آنچه وعده داده شده بود را در دستان‌مان می‌اندازند و می‌گویند «به سلامت! »؛ خودرویی دست دوم می‌گیریم بعد می‌فهمیم درد و بلایش بیش از آن چیزی است که فروشنده گفته بود. اینها کلاهبرداری‌هایی است که در زندگی ما با پول‌های کلان سر و کار دارد اما بیشترین حس ناجور ما درباره خیارشور، رب گوجه‌فرنگی، نان، شارژر گوشی تلفن همراه یا در نهایت گوشی تلفن همراه و یخچال و ماشین لباسشویی است. شاید هر کدام از ما یک، ۲ یا در بدترین حالت ۳ بار در خرید خانه و خودرو کلاه سرمان رفته باشد اما در مواد مصرفی احتمال می‌دهیم که هر روز کلاهی گشاد سرمان گذاشته‌اند.
نمی‌دانم ریشه اصطلاح «کلاه گذاشتن» یا «کلاهبرداری» از کجا می‌آید و یافته‌هایی غیر قابل اتکا در این‌باره دارم. با این حال می‌دانم که کلاهبرداری در فرهنگ معین به معنای «به‌دست آوردن چیزی از کسی به‌وسیله خدعه، فریب، و نیرنگ» است اما در قانون مفاهیم پیچیده‌تری دارد و وقتی با متولیان صنفی صحبت می‌کنیم می‌پرسند منظور شما از کلاهبرداری چیست؟ وقتی برای‌شان نمونه می‌آوریم می‌گویند به اینها باید گفت گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و... که هر کدام از اینها تعریف خود را دارد و همواره با بازرسی‌ها و شکایت‌های رسیده از مردم در شهر‌ها و استان‌ها کشف و پیگیری می‌شوند.


کشف تخلفات با بازرسی و شکایت مردمی
خرداد امسال بیش از ۲۰۵هزار بازرسی از صنف‌های کشور انجام شد.
به گزارش صمت از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، تعداد کل بازرسی‌ها از صنف‌های سراسر کشور در خرداد امسال ۲۰۵ هزار و ۹۱۳ پرونده بود که ۱۲هزار و ۷ پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۱۹۵میلیارد و۶۹۴میلیون ریال تشکیل شد.
در این ماه ۱۱هزار و ۳۰۸ شکایت از سوی واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۵۷درصد در بخش کالا و ۴۳درصد در بخش خدمات بود.
بر اساس آخرین اطلاعات از مجموع شکایت‌های دریافتی ۲۲درصد به صورت حضوری، ۵۰درصد تلفنی و ۴۸درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است.
در عین حال پس از بررسی‌های معمول و ارزیابی کارشناسان ۱۰هزار و ۹۲۰شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به اداره‌ها و مراجع مربوط ارسال شده است.
همچنین از کل شکایت‌های قابل پیگیری ۱ درصد منجر به رضایت شاکی، ۲۹درصد متخلف، ۳۱درصد غیرمتخلف و ۲۱درصد در دست بررسی است. بیشترین عنوان‌های تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و صادر نکردن صورت‌حساب است.
حال اینکه متولیان صنفی معتقدند، بیشترین تخلفات از سوی آنهایی که مجوز ندارند اتفاق می‌افتد. به عنوان نمونه از آخرین افرادی که این موضوع را مطرح کرده‌اند می‌توان به بهزاد جمال‌پور صوفی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل در استان البرز اشاره کرد که در این‌باره به فارس گفت: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد تخلفی در واحدهای مجاز انجام نمی‌شود و بیشترین آمار تخلف مربوط به مراکزی است که مجوز رسمی از اتحادیه تعمیرکاران خودرو در البرز ندارند و همشهریان نیز بدون اطلاع از این موضوع و تنها با مشاهده خودرو در مغازه یا سفارش دوستان به آنها مراجعه می‌کنند. رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز این موضوع را تایید می‌کند.


کاهش تقلب‌ها با تسهیل صدور پروانه و فرهنگ‌سازی
حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با صمت گفت: موضوع کلاهبرداری در بازار بسیار کلان‌تر از آن چیزی است که بتوان در این‌باره در فرصتی کوتاه توضیح داد اما به طور کلی واحد‌های صنفی دارای پروانه کسب کمتر تخلف کرده یا مرتکب جرم کلاهبرداری می‌شوند.
وی درباره تقلب‌هایی که در بازار در معرفی کالای ایرانی به نام خارجی یا برعکس انجام می‌شود، اینچنین توضیح داد: تقلب در بازار ایران بیشتر متوجه قطعات است. در لوازم جانبی گوشی‌های تلفن همراه، قطعات لوازم‌ خانگی، صوتی و تصویری شاهد تقلب هستیم. گاهی کالایی را با نرخ برند خارجی و درواقع گران می‌فروشند و مشتری بعد از مصرف متوجه می‌شود که این کالا ایرانی بوده و نرخ معمول به‌مراتب پایین‌تر از بهایی است که او پرداخته است.
ابراهیمی درباره علت این نوع تقلب‌ها اظهار کرد: این دست تقلب‌ها به دو علت فرهنگی و اقتصادی انجام می‌شوند. از بعد فرهنگی برخی از تولید‌کنندگان یا فروشندگان دچار نوعی بی‌تعهدی نسبت به ارزش‌ها شده‌اند. از سوی دیگر ذهنیت مثبتی که مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کالای خارجی دارند موجب شده است برخی متقلبانه کالای ایرانی را به‌عنوان کالای خارجی معرفی کنند تا بتوانند آن را بفروشند. این درحالی‌است‌که بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، باید کالای تحویلی با آنچه پیش از فروش اعلام شده است مطابقت داشته باشد.
وی بیان کرد: برای رفع مشکل این تخلف‌ها باید نظارت‌ها افزایش یابد و فرهنگ‌سازی شود تا مردم از کیفیت بالای برخی از تولیدات داخلی نسبت به کالاهای وارداتی آگاه شوند. بسیاری از کالاهای خارجی قاچاق بی‌کیفیت هستند و خدمات پس از فروش ندارند.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده گفت: تعداد واحد‌های صنفی بدون پروانه زیاد است و بیشتر تخلف‌ها از سوی واحد‌های بدون پروانه کسب انجام می‌شود. این امر به این دلیل است که دریافت پروانه کسب مشمول طی مراحل زیادی است. بنابراین اگر دریافت پروانه کسب برای واحد‌های صنفی تسهیل شود، شاهد کاهش تخلف‌ها خواهیم بود. حال اینکه پس از صدور پروانه کسب می‌توان مرحله‌به‌مرحله نظارت‌ها را بیشتر کرد و کیفیت‌ها را افزایش داد.
ابراهیمی گفت: صندوق صدور برگ خرید (صندوق مکانیزه فروش) در واحد‌های صنفی باید ساماندهی شود. حتی داروخانه‌ها هم گاهی رعایت نمی‌کنند. در جهان ثبت برگه‌های خرید به طور ماشینی جاافتاده است که اگر این امر رعایت شود، چنانچه مشکلی پیش‌آید می‌توان راحت‌تر به آن رسیدگی کرد.
وقتی از جرم کلاهبرداری سخن به میان می‌آید باید به هشدارهای پلیس هم بپردازیم. ازاین‌رو چند هشدار پلیسی را که در چند ماه گذشته در خبرگزاری پلیس منتشر شده است، مرور می‌کنیم.


بازار داغ کلاهبرداری با تلفن همراه
سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی‌پور، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی پایتخت معتقد است، هریک از ما در طول ماه بنا بر شرایط کاری یا خانوادگی ممکن است در انتظار دریافت پیامکی حاوی شماره کارت‌بانکی از سوی یکی از نزدیکان‌مان برای انتقال وجه باشیم، کلاهبرداران نیز بر اساس قانون احتمال از این شرایط استفاده کرده و یک پیامک با مضمون «پول را به این حساب واریز کن» به تعداد زیادی شماره تصادفی ارسال می‌کنند و با استفاده از غفلت و بی‌توجهی مخاطب موردنظر که آمادگی ذهنی دریافت چنین پیامکی را دارد، وجوه نقد زیادی را به جیب می‌زنند. گاهی دیده شده حتی مبلغی را مشخص کرده یا از نام‌های خانوادگی با فراوانی زیاد در جامعه مانند احمدی، رضایی یا حسینی و مانند آن در پایان پیامک استفاده می‌کنند.
به یاد داشته باشید، در صورت بی‌توجهی به هشدارهای پلیس، تلفن همراهی که به عنوان وسیله‌ای برای رفاه و آسایش خود در دست دارید به‌راحتی می‌تواند تبدیل به وسیله‌ای در جهت اغفال و کلاهبرداری از شما شود.


خرید فرش با چک‌های بلامحل
سرهنگ کارآگاه قاسم دستخال، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت نیز مدتی پیش با اشاره به دستگیری ۴کلاهبردار حرفه‌ای گفت: این متهمان با ارائه چک‌های تقلبی و بلامحل از فرش‌فروشی‌ها کلاهبرداری می‌کردند.


کلاهبرداری به نام آژانس‌های مسافرتی
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا نیز مدتی پیش گفت: مسافران برای تهیه بلیت به آژانس‌های مسافرتی معتبر مراجعه و از پرداخت هرگونه وجه و تحویل اسناد و مدارک به افرادی که مدعی اجرای تور با هزینه‌های پایین هستند، خودداری کنند.
سرهنگ محمدرضا اکبری اظهار کرد: افراد سودجو و کلاهبردار با شروع تعطیلات تابستان از موقعیت سوءاستفاده کرده و برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود دفترهایی را با عنوان دفترهای خدمات گردشگری در سطح شهر اجاره می‌کنند.
وی افزود: این افراد شیاد با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، چاپ آگهی در مطبوعات یا سطح شهر، اقدام به تبلیغات فریبنده درباره «اعزام مسافران و گردشگران در فصل تابستان به شهرها و کشورهای گوناگون به‌وسیله تورهای گردشگری» می‌کنند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا عنوان کرد: در ادامه شهروندان نیز پس از ثبت‌نام و پرداخت وجه، نسبت به تهیه بلیت اقدام و پس از مراجعه به فرودگاه یا ایستگاه راه‌آهن پی به جعلی بودن بلیت‌ها برده و متوجه می‌شوند شرکت صادر‌کننده تعطیل و متهمان متواری شده‌اند.
این مقام انتظامی تاکید کرد: مسافران برای تهیه بلیت به مراکز و آژانس‌های مسافرتی معتبر که مجوز لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، مراجعه و از پرداخت هرگونه وجه مالی و تحویل اسناد و مدارک به افرادی که با تبلیغات فریبنده، مدعی اجرای تور با هزینه‌های پایین هستند، خودداری کنند. ازاین‌رو لازم است برای دریافت ویزا به‌شخصه با ارائه گذرنامه به سفارتخانه‌ها و مراکز رسمی معتبر مراجعه شود.


آگهی‌دهندگان در دام کلاهبرداران
حتی آگهی‌دهندگان نیز ممکن است در دام کلاهبرداران بیفتند. معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا به شهروندان هشدار داد: مراقب ارسال پیامک سودجویان اینترنتی مبنی بر «پرداخت مبلغ ناچیز برای درج هزینه آگهی» باشید.
سرهنگ رامین پاشایی در تشریح این خبر اظهار کرد: در سایت فروشگاهی دیوار، فردی که کالایی برای فروش دارد، اقدام به ثبت آگهی می‌کند و از طرفی خریدار با مراجعه به سایت و جست‌وجوی کالای موردنیاز خود، با آگهی‌دهنده تماس گرفته و به‌طور مستقیم و بدون دخالت شخص ثالث باهم معامله می‌کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دست کلاهبرداران و سودجویان فضای سایبری، از این امکان نیز دور نمانده و این مجرمان سعی دارند با روش‌ها و شگردهای گوناگون اهداف شوم خود را عملی کنند، افزود: دراین‌باره مجرمان با ارسال پیامک برای کاربرانی که آگهی تبلیغاتی در این سایت درج کرده‌اند، مبنی بر «پرداخت مبلغ ناچیز برای درج هزینه آگهی»، علاوه بر هدایت طعمه‌های خود به لینک‌های جعلی پرداخت بانک، به‌محض وارد شدن افراد به درگاه جعلی یادشده اطلاعات کارت‌بانکی متقاضیان را به سرقت برده و نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان اقدام می‌کنند.


سخن پایانی
بازار پر ارتباط‌ترین بخش اقتصاد با جامعه است و همه ما از فقیر و غنی روزانه در معرض خرید کالاهای مصرفی قرار می‌گیریم یا اینکه از واحدهای خدماتی و خدمات فنی استفاده می‌کنیم. یک تعمیرکار برای کولرگازی به خانه می‌آوریم و بعد از اینکه یک‌میلیون تومان هزینه کردیم می‌بینیم نه‌تنها کولرمان تعمیر نشده که باید آن را دور بیندازیم و تعویض کنیم؛ حس می‌کنیم سرمان کلاه رفته است.
به پیتزافروشی محبوب‌مان می‌رویم و می‌بینیم که کیفیت آن به مراتب پایین‌تر از قبل شده است، دست‌مان به‌جایی بند نیست اما حس می‌کنیم آنها خواسته‌اند از اعتماد ما سوءاستفاده کنند و با خود می‌گوییم: « اینجا هم سرم کلاه رفت».
شارژ گوشی تلفن همراه‌مان گم می‌شود، می‌خواهیم یکی دیگر بخریم. دستفروش قسم می‌خورد که اصل است و ما خریداری می‌کنیم؛ دو روز بعد دیگر کار نمی‌کند. این‌بار به واحد پشتیبانی برند گوشی می‌رویم، هزینه گزافی بابت یک شارژر پرداخت می‌کنیم؛ چراکه می‌گویند این شارژر «اصل» است! اما بازهم کارآیی لازم را برایمان ندارد.
به نانوایی می‌رویم. دل‌مان برای نانواهایی که می‌گویند باید نرخ نان افزایش پیدا کند و دولت از این کار پرهیز می‌کند می‌سوزد، اما وقتی می‌بینیم نانی که به ما تحویل می‌دهند یک وجب بیشتر نیست، عصبانی می‌شویم و می‌گوییم اینجا هم سرمان کلاه رفت. کلاهبرداری در ادبیات مردم با آنچه قانون و لغت‌نامه‌ها تعریف می‌کنند متفاوت است. به‌نظر می‌رسد چاره‌ای نداریم جز اینکه مواظب کلاهبردارها باشیم.


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید



آخرین اخبار

جزییات طرح جدید بیمه بیکاری

قیمت طلا تا ۲۰۲۰ به ۱۶۹۰ دلار خواهد رسید

میزان ورود و خروج طلا توسط مسافر ؟

آغاز درج جمله " وابسته به بانک سپه "

کارنامه بانک ملی در خروج از بنگاهداری

پارسه نام جدید به‌جای ریال

روحانی لایحه حذف ۴ صفر را به مجلس فرستاد

دلایل فرار پول ها و افت وام‌دهی در بانک ها

طلا از مرز ۱۵۰۰ دلار عبور کرد

قیمت طلا مجدد صعودی شد

وزن وام بانکی در خرید خانه چقدر شد؟

راهکارهای سه گانه برای اصلاحات بانکی

مشکل بانکی از کجا آغاز شد؟

مانع اصلی اصلاحات بانکی

ادله بیمه‌گران برای معافیت از مالیات

شکایت بانک مرکزی از مالیات ارزی

زمستان رکود در راه است یا نه؟

بی‌ثباتی جهان، عامل صعود طلا؟

طلا در انتظار نشست «جکسون هول»

سکه ۳۰ هزار تومان افتاد

گرفتاری نوسان گیران در دامنه‌ای محدود

دلار به کف ۷ ماهه برگشت

برترین بانکداران جهان

از بانک شهر تا ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید

دولت بی‌پول، چگونه مردم را فقیر می‌کند؟

طرح تسهیل تسویه بدهکاران برگشت خورد

اولتیماتوم وزیر اقتصاد به سازمان مالیاتی

رتبه بندی استان ها در چک های برگشتی

برگزاری ۱۱ مجمع بانکی از ۲۱ بانک بورسی

صنعت بیمه بعد از ۸۰ سال به کجا می رود؟